Szinte a csapból is az folyik, hogy étkezzünk egészségesen. De mit jelent az egészséges étkezés?

Ha ma valaki az internetről akar tájékozódni, hogyan étkezzen egészségesen, nincs könnyű helyzetben. Ahány tanácsadó, ahány irányzat, annyiféle egészséges étrend.

 

Se szeri se száma az egészségesnek mondott  étkezés irányzatainak

 

  • van olyan irányzat, ami kerülendőnek tartja a gabonaféléket, cukrot, a tejet és tejtermékeket.
  • a paleo ennél is tovább megy, a hüvelyeseket is kiiktatja (és még egy csomó más élelmiszert is)
  • a vegetarianus étrendben nem szerepel hús, de belefér a tej, tejtermék és a tojás
  • a vegán étrend szerint mindenféle állati eredetű terméket kerülni kell, a tejet és tojást is beleértve.
  • az Atkins diéta fő alkotóeleme a hús
  • vannak a különféle “szétválasztós” diéták
    • a testkontroll egy étkezésen belül javasolja szétválasztani a fehérjéket és a szénhidrátokat, valamint a különböző fehérjéket (tej, hús)
    • a 90 napos szétválasztós diétában fehérje nap, keményítő nap, szénhidrát nap, gyümölcs nap váltakozik
    • a szín diétában egy nap csak egyféle színű ételt lehet enni. A szín diéta másik változata szerint egy étkezésen belül minél több színnek kell szerepelnie.
  • És akkor ott van még a különféle fitnesz guruk által összeállított speciális étrend, aminek úgy szintén megvannak a maguk szabályai és preferált termékei.

A rengeteg irányzat közül nehéz a választás. Próbáljuk a praktikum oldaláról megközelíteni a kérdést. A nap első étkezése a reggeli. Abban majdnem mindenki egyetért, hogy a reggeli nagyon fontos, mert azzal alapozzuk meg a napot.

 

Hogyan állítsunk össze egy egészséges reggelit?

 

  • Vannak, akik azt mondják, a reggeli legyen nagyon tartalmas, reggel kellene bevinni a napi kalóriaszükségletünk közel felét.
  • Vannak, akik szerint reggel valami zsírosat kell enni, hogy beinduljon az epeműködés.
  • A fitnesz hívei szerint a reggelit lehetőleg müzliből, friss gyümölcsből,  és joghurtból kell összeállítani.
  • A paleo étrend hívei szerint reggel és délelőtt nyers zöldségeket és magvakat kell enni.
  • A testkontroll  és a 90 napos szétválasztós diéta szabályai szerint délig csak gyümölcsöt.

Ajjaj! Egy egyszerű reggeli összeállítása is mennyi gonddal jár! 

Mindenki nagyon pontosan meg tudja indokolni a maga szabályait. Az egyes irányzatok követői szinte vallásos fanatizmussal védik a maguk, egymásnak ellentmondó igazát, amelyeknek többnyire semmilyen tudományos alapja nincs, vagy nagyon is vitatható kutatásokra hivatkoznak.

Zorán csodálatos dala jut eszembe:
“De bevallom, nem lettem boldogabb,
Ha elhittem érthetetlen dolgokat,
S az igazság közben mindig olyan egyszerűen szólt”
(Zorán: Egészen egyszerű dal)

Kinek van igaza?

Véleményem szerint mindenkinek, és senkinek.

Mi az, amiben mindenkinek igaza van?

Az életmódunk, és azon belül az étkezésünk alapvetően meghatározza az egészségi állapotunkat. Az, hogy milyen mennyiségű és minőségű élelmiszert viszünk be a szervezetünkbe, alapvetően befolyásolni fogja a fizikai és szellemi állóképességünket, az immunrendszerünk állapotát. Az életmódunk, az étkezési szokásaink előre vetítik, lesz-e problémánk a súlyunkkal, és még azt is, milyen betegségek megjelenésére készülhetünk fel.

Az utóbbi néhány évtizedben többet változott az életmódunk, mint előtte évszázadokig. Az életünket meghatározó tényezők közül nagyon sokra nincs befolyásunk. Azt azonban, hogy mit eszünk, mennyit mozgunk, mennyit alszunk, milyen gondolatokat engedünk be az elménkbe, jórészt mi döntjük el.

Mi az, amiben senkinek nincs igaza?

Nem létezik mindenki számára egyformán alkalmazható egyen recept. Minden ember különböző. Különbözik az egészségi állapota, az anyagcseréje, az életmódja. Más a szükséglete egy férfinak, és más egy nőnek. Más a szükséglete egy gyereknek, más egy kamasznak, más egy ereje teljében lévő felnőttnek, és más egy idős embernek. Más szabályok szerint kell étkeznie egy egészséges embernek, megint másképp egy betegnek.

 

Mi lehet a megoldás?

 

Rövid válasz

Használd a józan eszedet, támaszkodj a tapasztalataidra!

Hosszabb válasz

A rengeteg irányzat és a hivatalos táplálkozástudomány is megegyezik néhány alapelvben. Íme a közös pontok:

  • étkezz változatosan, kerüld a szélsőségeket!
  • add meg a testednek a különböző tápanyagokat: fehérjéket, szénhidrátot, zsírt, vitaminokat, ásványi anyagokat, stb.!
  • fogyassz minél kevésbé feldolgozott élelmiszert!
  • a főzéshez lehetőleg friss alapanyagokat használj!
  • fogyassz sok idény zöldséget és gyümölcsöt!
  • kerüld a gyorséttermeket!
  • ne fogyassz felesleges kalóriákat cukros üdítők és különféle nasik formájában!
  • legyen ritmusa az étkezéseknek!
  • ügyelj a mennyiségekre!

Ha úgy döntöttél. hogy egészségesebben szeretnél étkezni, akkor ezeknek az alapelveknek a mentén tudod összeállítani a számodra megfelelő étrendet.

A legtöbb étkezési tanácsadó egyetért abban is, hogy inkább teljes kiőrlésű lisztet használj, mint finomítottat. Szerintem ez egyéni ízlés kérdése. Sokan nem szeretik, vagy nem tudják megenni a teljes kiőrlésű lisztből készült dolgokat. A rostokat más forrásból is fedezheted.

Szükség van a szénhidrátokra a szervezet normális működéséhez. A legtöbb élelmiszer tartalmaz szénhidrátot, nem csak a kenyér-tészta-cukor kombó.

Szükség van zsiradékra is, ha máshoz nem, hát a zsírban oldódó vitaminok feldolgozásához. De nem csak a húsból, szalonnából lehet ezt fedezni. A növények mindegyike tartalmaz olajat.

A fehérje szükségletet sem csak állati eredetű táplálékból lehet fedezni. Teljes értékű fehérje forrás pl. a lencse vagy a gomba.

 

Ha működnek a diéták, akkor miért nem?

 

A legtöbb ember túlterheli az emésztőrendszerét: túl gyakran eszik, és jóval nagyobb adagokat, mint amire szüksége lenne.

Bármilyen apró változtatás, ami tehermentesíti az emésztőrendszert, kedvező folyamatokat indít el egy alapvetően egészséges szervezetben. Ezért működnek a diéták. Bármilyen diéta működik rövid ideig. Jobb lesz a közérzeted, megcsappannak a kilók, a centik, elmarad a gyomorégés, puffadás, feszülés.

Hosszú távon nem működik, hogy bizonyos dolgokat teljesen megvonsz magadtól. A spártai szigor még rövid távon sem működik, ha csak nincs valami külső kényszerítő körülmény.

A diétára mindenki egy korlátos ideig betartandó szabályrendszerként gondol, aminek leteltével vissza lehet térni az eredeti állapotra. Ezért sem működnek a diéták.

Nem diétára, kúrára, hanem életmód váltásra van szükség az egészségesebb élethez.

 

Az egészséges étrend alapszabályai

 

Nem vagyok táplálkozási tanácsadó vagy szakértő, gyakorló háziasszony vagyok, tehát az itt következők csakis a saját véleményemet, tapasztalataimat tükrözik.

  • Ne egyél egész nap! Sokan szinte folyamatosan majszolnak valamit. Az étkezések között tartsd meg az ételek megemésztéséhez szükséges időt!
  • Felezd meg a megszokott adagodat! A szervezetednek nem sok, hanem jó minőségű ételre van szüksége!
  • Ne akkor egyél, amikor “itt az ideje”, hanem akkor, amikor éhes vagy!
  • Add meg az étkezések módját! A rohanva, menet közben, íróasztalnál munka közben kapkodva elfogyasztott, félig-meddig megrágott étel megnehezíti az emésztést, feleslegesen megterheli a szervezetet.
  • Amennyiben nincs olyan betegséged, amely szükségessé teszi bizonyos ételek kerülését, vagy lelkiismereti, vallási meggyőződésed nem tiltja, bátran egyél bármit. Kis mennyiségben fogyasztva semmi nem ártalmas, még a kiátkozott mekis hamburger és kóla sem!
  • Ügyelj rá, hogy minden nap fogyassz zöldséget és gyümölcsöt!
  • Amennyiben szükséges, fogyassz táplálékkiegészítőket.
  • Jobb, ha többé-kevésbé egészségesen étkezel folyamatosan, mintha egyszer nagyon szigorú szabályok szerint, máskor pedig “bármit szabad” elv alapján.

 

Még egy szempont

 

Az élelmiszer termelés és forgalmazás üzlet. Nagyon jó üzlet. Nem csak a hagyományos, hanem az egészségesnek mondott élelmiszerek gyártása is nagyon jó üzlet. Ahogy jó üzlet a táplálkozási tanácsadás, a mérhetetlen mennyiségű szakácskönyv, főzőtanfolyam, a különböző konyhatechnikai eszközök előállítása és forgalmazása.

Amikor olvasol egy tanulmányt valamilyen témában, azt is nézd meg, ki fizette ki a kutatásokat, esetleg ki rendelte meg a tanulmányt. Rögtön meg fogod érteni, hogy miért találkozol egymásnak ellentmondó kutatási eredményekkel.

Kétségtelen, hogy a nagyüzemi növénytermesztés és állattartás, az élelmiszer feldolgozás sok problémát felvet. Ezzel együtt a kereskedelemben kapható élelmiszerek biztonságosak. Erről nagyon szigorú szabályok gondoskodnak.

Kétségtelen, hogy az emberek tolerancia szintje az élelmiszerekben lévő összetevőkkel kapcsolatban nagyon eltérő. Épp ezért nincs egyen recept, hanem mindenkinek saját magának kell kitapasztalnia, mi az, ami neki a legjobb.